maandag 22 november 2010

Leve het bewustzijn!

In één van de modellen over leren ga je van "onbewust onbekwaam" naar "onbewust bekwaam". Daar kom je niet zomaar, het gaat in vier fases.
  • Onbewust onbekwaam betekent: je kan er niets van, maar dat heb je zelf niet in de gaten.
  • Bewust onbekwaam: je weet er genoeg van om te weten dat je er niets van kan.
  • Bewust bekwaam: je merkt vooruitgang, het gaat je makkelijker af
  • Onbewust bekwaam: je bent in die mate vooruit gegaan dat je je niet meer bezig houdt met de handeling.

    Wat sporten betreft: ik ben nu zeer bewust onbekwaam. Dat wil zeggen: er zit al wel enige vooruitgang in, maar ik wordt ingehaald door bejaarden. Niet heel motiverend... Toch ga ik het vol blijven halen, want het cadeau van de bewustzijn is (zeggen de aanhangers van bovenstaand leermodel) dat je in ieder geval geleerd hebt dat er iets te verbeteren valt.
    Mooi hè, die theorieën...
  • 1 opmerking:

    1. go maaike, go maaike whooooooieeeeeee
      en denk het cheerleader dansje er maar bij!

      ik kreeg vandaag weer een complimentje van de oude garde. enne, ik gok er zo maar op dat jij nog wel verder gaat komen dan bewust onbekwaam!
      doet nog een dansje

      BeantwoordenVerwijderen