donderdag 14 juli 2011

Leerling

Wat is het toch lekker om oude boeken te herlezen. Tijdens het herlezen komen niet alleen fragmenten van het verhaal zelf terug, maar ook herinneringen aan voorgaande periodes waarin ik het boek las.

De eerste keer dat ik "Leerling en Meester" las, was ik zelf nog aan de studie. En hoe lekker was het dan om na een dag blokken met een kan thee op de poef op de bedbank te kruipen en me een paar uur op de Hertenhorst te wanen. Aan de hand van Fitz maakte je de ronde over de burcht met lessen van Burrich, Chade, Fedwren, Hod, Galen, Patience... De ene leraar succesvoller dan de ander, maar dat is niet zo ver bezijden de waarheid toch? Nog een geluk dat ik me voor mijn studie nooit in levensgevaarlijke situaties heb hoeven redden.

En nu, na de studie, heb ik nog steeds het idee dat ik elke week bijleer. Zodra ik het ene beheers, stort ik me op het volgende. Het allerbelangrijkste is denk ik ook om de goede "meesters" te herkennen, en dan te kijken wat hen zo goed maakt. Wie weet... wordt je dan ooit nog een meester voor een ander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten